Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Οι θέσεις της ΠΟΣΠΥΔ κατά την διαπραγμάτευση

Παρά τα όσα επιχειρήθηκε να "καταγγελθούν" από διάφορους συναδέλφους εις βάρος της ΠΟΣΠΥΔ για την στάση που τήρησε στην πορεία διαπραγμάτευσης του σχεδίου νόμου, η πραγματικότητα είναι ότι μέχρι την τελευταία στιγμή το Προεδρείο και όλο το ΔΣ ασκούσε αφόρητες πιέσεις προς τους πολιτικούς παράγοντες ώστε να γίνουν δεκτές οι θέσεις της στο σύνολό τους. Η θέση της πλειοψηφίας του ΔΣ δεν ήταν να βολευτούν άμεσα όσοι πληρούν τα αρχικά κριτήρια που είχαν τεθεί, αλλά να διαπλατυνθεί η ρύθμιση καλύπτοντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό συμβασιούχων πυροσβεστών. Στο πλαίσιο αυτό έγιναν εν τέλει διάφορες σημαντικές αλλαγές στον νόμο όπως η τοποθέτηση με βάση την εντοπιότητα, η αύξηση των ορίων ηλικίας, η μη προσμέτρηση του βαθμού του τίτλου σπουδών, η πρόβλεψη των ιατρικών εξετάσεων που αφορούν εν ενεργεία πυρ/στες κλπ. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε ότι το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ρύθμιση με θετικές προοπτικές -όπως και έγινε- και από εκεί και πέρα στην πορεία να συνεχίζονται οι πιέσεις για βελτιώσεις, όπως έγινε στο παρελθόν με την αύξηση των 4.5 μηνών εργασίας σε 8, με την επέκταση της πενταετίας κλπ.
Για του λόγου το αληθές, παρατίθεται το κείμενο του εγγράφου με αρ. πρωτ. 70 που απέστειλε η ΠΟΣΠΥΔ προς όλους τους Βουλευτές την παραμονή της συζήτησης του νόμου στην Βουλή και που περιέχει όλες τις θέσεις της επ' ωφελεία όλων των συναδέλφων:
Επί της αυριανής συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου «Σύσταση Γραφείων Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας Πολίτη», που αφορά κατάταξη των συμβασιούχων πυροσβεστών σε επί θητεία οργανικές θέσεις, σημειώνουμε τις κάτωθι παρατηρήσεις :
Α) Στην αναδιατυπωμένη παράγραφο 3 του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου το τελευταίο εδάφιο πρέπει να συμπληρωθεί ως εξής : «Για διαπίστωση της σωματικής ικανότητας και ψυχικής υγείας τους εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν για το μόνιμο εν ενεργεία πυροσβεστικό προσωπικό». Τούτο είναι απαραίτητο, ώστε να μην καταλείπεται οποιαδήποτε αμφιβολία για την υπαγωγή μας στον Ειδικό Πίνακα Νοσημάτων του ΠΔ 133/2002 «Κρίση Σωματικής Ικανότητας στρατ/μων,στρ/κών κλπ.» που εφαρμόζεται στους εν ενεργεία πυροσβέστες κι όχι στο Γενικό Πίνακα Νοσημάτων που ισχύει για τους υπό κατάταξη στο Πυροσβεστικό Σώμα. Τούτο δε, καθώς υπηρετούμε επί πολλά έτη στο Π.Σ. και η υγειονομική καταλληλότητά μας έχει ήδη πιστοποιηθεί.
Β) Η προσθήκη της παραγράφου 6 του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής : «Μετά το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 6 του άρθρου 15 προστίθενται εδάφια ως εξής : Για τον διορισμό των επιτυχόντων και την κάλυψη των προκηρυχθεισών θέσεων έχει εφαρμογή η διάταξη του άρθρου 15 ν. 3528/2007, μη εφαρμοζομένης της διατάξεως του άρθρου 11 ν. 3833/2010. Οι επιτυχόντες πέραν των 4000 καταταχθέντων πυροσβεστών μπορούν να προσληφθούν κατά το χρονικό διάστημα της τριετίας ισχύος των πινάκων επιτυχόντων. Σε κάθε περίπτωση ο αριθμός των κατά το προηγούμενο εδάφιο προσλαμβανομένων κατ’ έτος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του αριθμού των οργανικών θέσεων των μονίμων πυροσβεστών που κενώθηκαν το προηγούμενο από την πρόσληψή τους έτος. Ο ακριβής αριθμός των προσλαμβανομένων αυτών καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Προστασίας του Πολίτη»
Η κατά τα ανωτέρω διαμόρφωση της προσθήκης είναι απαραίτητη, ώστε να είναι απολύτως σύμφωνη με την απάντηση στο ερώτημα του κου Σκυλλάκου κατά τη δεύτερη ανάγνωση του σχεδίου νόμου την 01/03/2011 που έδωσε ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κος Εμμανουήλ Όθωνας για άμεση πρόσληψη των επιτυχόντων εποχικών πυροσβεστών και την εφαρμογή της ποσόστωσης του 50% επί των κενουμένων θέσεων μονίμων πυροσβεστών μόνο για τους επιτυχόντες πέραν των αρχικώς 4000 επί θητεία μονίμων πυροσβεστών του άρθρου 15 και να μην καταλείπεται καμία ασάφεια επί του μείζονος αυτού ζητήματος. Αν η διάταξη παραμείνει ως έχει υπάρχει κίνδυνος να ερμηνευθεί ότι οι επιτυχόντες 4000 επί θητεία πυροσβέστες θα απορροφώνται σταδιακά και κατ’ αναλογία 50% των κενουμένων θέσεων σε βάθος τριετίας, οπότε και μετά το πέρας αυτής παύουν να ισχύουν οι πίνακες επιτυχόντων. Περαιτέρω η διατύπωση της προσθήκης ως έχει ήδη τεθεί : «…απαιτείται να έχουν κατά το χρόνο πρόσληψης τους τα προσόντα που προβλέπονται από την προκήρυξη» θεωρούμε ότι πρέπει να εξαλειφθεί, καθώς αναφορικά με τις προϋποθέσεις ηλικίας, μειώνεται ακόμα περισσότερο ο αριθμός των εποχικών πυροσβεστών που δύνανται να καταταγούν, ακυρουμένου με τον τρόπο αυτό στην πραγματικότητα και του πίνακα επιτυχόντων. Η όποια κατάταξη λάβει χώρα θα πρέπει να ανατρέχει, ως προς τις προϋποθέσεις πρόσληψης, στον χρόνο διαμόρφωσης από την τριμελή επιτροπή του πίνακα επιτυχόντων.
Γ) Στο τέλος της παραγράφου 15 του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου πρέπει να προστεθεί το εξής εδάφιο : «Ομοίως λαμβάνουν το σύνολο των παροχών που ελάμβαναν ως εποχικοί πυροσβέστες».
Δ) Στην αναδιατυπωμένη παράγραφο 4 του άρθρου 15 του σχεδίου νόμου πρέπει να αποσαφηνιστεί το ζήτημα πρόσληψης των εθελοντών πυροσβεστών του ν. 1951/1991 και των ειδικών κατηγοριών της παρ. 1 του άρθρου 42 ν. 1481/1984. Τούτο καθώς στο άρθρο 8 του ν. 1981/1991 ρητά προβλέπεται ότι υποχρεωτικά το 20% των κενών οργανικών θέσεων που προκηρύσσονται καταλαμβάνεται από τους εθελοντές πυροσβέστες του ν. 1951/1991, ενώ στη διάταξη του άρθρου 42 παρ. 1 ν.1481/1984 προβλέπεται ότι το 10% των θέσεων του διαγωνισμού θα καλύπτεται από τους α) πολύτεκνους και τέκνα τους και β) από ένα τέκνο Ελλήνων πολιτών που έχασαν τη ζωή τους ή έχουν ανικανότητα σε ποσοστό τουλάχιστον 67% συνεπεία τρομοκρατικής πράξης. Συνάγεται επομένως ότι αν τύχουν εφαρμογής στην προκήρυξη των 4000 οργανικών επί θητεία θέσεων πυροσβεστών πλήρως οι ως άνω διατάξεις ο αριθμός των θέσεων που μπορούν να καταλάβουν οι εποχικοί πυροσβέστες μειώνεται από τις συνολικά 4000 κατά 1200 θέσεις. Στον ήδη μειωμένο μάλιστα αριθμό των 2800 οργανικών θέσεων που μπορούν να καταλάβουν οι εποχικοί πυροσβέστες έχουν δικαίωμα συμμετοχής, με περαιτέρω μείωση του ως άνω αριθμού θέσεων, και το εποχιακό εργατοτεχνικό προσωπικό της παρ. 20 άρθρου 30 ν. 2538/1997. Προκύπτει ότι ο τελικός αριθμός κατάταξης των εποχικών πυροσβεστών είναι αρκετά περιορισμένος σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού.
Ε) Θεωρούμε ορθό και δίκαιο η διατύπωση της παραγράφου 4 του άρθρου 15 αντί της ισχύουσας διατύπωσης: «Κριτήρια πρόσληψης για όλους τους υποψηφίους αποτελούν ο βαθμός του απαιτούμενου τίτλου σπουδών, η κατοχή άδειας ικανότητας μοτοσικλέτας …» να διαμορφωθεί ως εξής: «Κριτήρια πρόσληψης για όλους τους υποψηφίους αποτελούν ο απαιτούμενος τίτλος σπουδών, η κατοχή άδειας ικανότητας μοτοσικλέτας …» . Τούτο δε διότι, ο βαθμός του απολυτηρίου τίτλου σπουδών δεν αποτέλεσε κριτήριο επιλογής μας ούτε όταν προσληφθήκαμε στο Πυροσβεστικό Σώμα βάσει του ΠΔ 124/2003, ούτε αποτελεί κριτήριο επιλογής του μονίμου προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα βάσει του ΠΔ 19/2006. Η υιοθέτηση ως κριτηρίου πρόσληψης του βαθμού του απαιτούμενου τίτλου σπουδών θα οδηγήσει σε αποκλεισμό από την επικείμενη προκήρυξη ενός μεγάλου αριθμού συναδέλφων, οι οποίοι ενώ διαθέτουν πολυετή προϋπηρεσία ως μάχιμοι πυροσβέστες δεν κατέχουν ούτε επαγγελματική άδεια οδήγησης αυτοκινήτου Γ’ κατηγορίας και άνω ενώ υστερούν σε βαθμό τίτλου σπουδών από νεώτερους συναδέλφους. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι από τους 5.400 συμβασιούχους πυροσβέστες, οι 3.700 είναι μάχιμοι και οι υπόλοιποι 1.800 είναι οδηγοί, άρα διαθέτουν επαγγελματική άδεια οδήγησης. Τούτο σημαίνει ότι σε περίπτωση που παραμείνει ως κριτήριο πρόσληψης ο βαθμός του τίτλου σπουδών κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ρύθμισης πολλοί μάχιμοι συνάδελφοι που αν και υπηρετούν επί μεγάλο χρονικό διάστημα στο Σώμα δεν διαθέτουν επαγγελματική άδεια οδήγησης και έχουν μικρό βαθμό απολυτηρίου.
ΣΤ) Εκτιμούμε την αύξηση ορίου ηλικίας πρόσληψης πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης στην οποία προβήκατε με την αναδιατύπωση της παρ. 3 του άρθρου 15 (54ο έτος ηλικίας). Σε κάθε περίπτωση θα θέλαμε να σας γνωστοποιήσουμε ότι ο αριθμός των συναδέλφων που ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία από 54 έως και 63 ετών δεν ξεπερνά τους 200. Αν από αυτούς αφαιρέσουμε όσους δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθετικής διάταξης περί απολυτηρίου στρατού, ποινικού μητρώου και απαιτούμενης προϋπηρεσίας ( δεδομένου ότι π.χ. ένας συμβασιούχος πυροσβέστης ηλικίας 60 ετών για να μπορέσει να καταταγεί στο Πυροσβεστικό Σώμα ως πενταετούς θητείας θα πρέπει να έχει υπηρετήσει τουλάχιστον 15 αντιπυρικές περιόδους), τότε ο αριθμός που απομένει δεν ξεπερνά τους 100. Πρόκειται συνεπώς για ένα πολύ μικρό αριθμό που δεν επιβαρύνει πέραν των προβλεπομένων ορίων τον κρατικό προϋπολογισμό και επιπροσθέτως αφορά σε συναδέλφους που διαθέτουν μακρά εμπειρία στα καθήκοντά τους, είναι είτε πολύτεκνοι είτε με σοβαρές οικογενειακές υποχρεώσεις, κατοικούν σε παραμεθόριες περιοχές και βρίσκονται σε μια ηλικία που αποτελεί τροχοπέδη για μια νέα επαγγελματική ενασχόληση ειδικότερα δε σήμερα που οι συνθήκες ανεύρεσης εργασίας έχουν καταστεί παντελώς δυσπρόσιτες.
Ζ) Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να κάνουμε μια έκκληση προς τον Πρωθυπουργό, τους Υπουργούς της Κυβέρνησης, τους Βουλευτές όλων των κομμάτων, τους εισηγητές βουλευτές κ. Ευτύχη Δαμιανάκη (ΠΑΣΟΚ), κ. Αθανάσιο Νάκο (ΝΔ), κ. Αθανάσιο Πλεύρη (ΛΑΟΣ), κ. Αντώνιο Σκυλάκο (ΚΚΕ), κ. Θοδωρή Δρίτσα (ΣΥΡΙΖΑ). Η σχετική νομοθετική ρύθμιση όπως ισχύει έως αυτή τη στιγμή φαίνεται να απορροφά περίπου 3.400 συμβασιούχους πυροσβέστες από το σύνολο των 5.400, 2.000 δηλαδή από εμάς μένουν εκτός της ρύθμισης. Για το λόγο αυτό θεωρούμε υπηρεσιακά ωφέλιμο και κοινωνικά εύλογο και δίκαιο να εξεταστεί ευνοϊκά η περίπτωση των:
i) Συναδέλφων που ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία από 54 έως και 63 ετών και είναι περίπου 100.
ii) Συναδέλφων που προσλήφθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα το έτος 2009 και είναι περίπου 370.
iii) Συναδέλφων που κατέχουν απολυτήριο τίτλο σπουδών Δημοτικού μετά το έτος 1980 και είναι περίπου 420, εκ των οποίων όμως οι 250 φοιτούν ήδη σε σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και οι 125 αποφοιτούν φέτος από τα σχολεία αυτά.
Εάν από τους 1.000 αυτούς συναδέλφους των ανωτέρω τριών κατηγοριών αφαιρέσουμε και όσους δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθετικής διάταξης περί απολυτηρίου στρατού και ποινικού μητρώου τότε απομένει ένας αριθμός της τάξεως των 700 περίπου συναδέλφων. Συνεπώς, στην περίπτωση που κάνετε αποδεκτά τα αιτήματα μας, τότε η μέγιστη απορρόφηση που μπορεί να επιτευχθεί από τους κόλπους των συμβασιούχων πυροσβεστών ανέρχεται στον αριθμό των 4.100 θα εκ του συνόλου των 5.400.
Η) Τέλος, θεωρούμε ότι είναι δίκαιο για όσους συναδέλφους δεν ενταχθούν στη ρύθμιση να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη εξακολούθησης απασχόλησης τους στο Π.Σ. με το ισχύον καθεστώς, ήτοι ως συμβασιούχοι πυροσβέστες, εωσότου θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Θ) Εν κατακλείδι θα θέλαμε να συνοψίσουμε τις παρατηρήσεις μας επί της επικείμενης νομοθετικής διάταξης:
I) Αναφορικά με τις εξετάσεις σωματικής ικανότητας και ψυχικής υγείας να εφαρμοστούν οι διατάξεις που ισχύουν για το μόνιμο εν ενεργεία πυροσβεστικό προσωπικό. Τούτο δε, καθώς υπηρετούμε επί πολλά έτη στο Π.Σ. και η υγειονομική καταλληλότητά μας έχει ήδη πιστοποιηθεί (άρθρο 15 παρ. 3).
II) Άμεση κατάταξη στο Πυροσβεστικό Σώμα των 4.000 πενταετούς υποχρέωσης πυροσβεστών από τους κόλπους μας και εφαρμογή της ποσόστωσης του 50% επί των κενούμενων θέσεων μονίμων πυροσβεστών μόνο για τους επιτυχόντες πέραν των αρχικώς 4.000 επί θητεία μονίμων πυροσβεστών (σύμφωνα και με όσα δήλωσε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο την 01/03/2011 ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κος Εμμανουήλ Όθωνας) (άρθρο 15 παρ. 6).
III) Οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης να λαμβάνουν το σύνολο των παροχών που ελάμβαναν ως εποχικοί πυροσβέστες (άρθρο 15 παρ. 15).
ΙV) Αποσαφήνιση του αριθμού των εθελοντών που θα ενταχθούν στην επικείμενη ρύθμιση κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο αριθμός των συμβασιούχων πυροσβεστών που θα απορροφηθεί στο Πυροσβεστικό Σώμα ως πενταετούς υποχρέωσης να ανταποκρίνεται στις κυβερνητικές δεσμεύσεις (4.000) (άρθρο 15 παρ. 4).
V) Ως κριτήριο πρόσληψης πρέπει να τεθεί μόνο ο απαιτούμενος τίτλος σπουδών και όχι ο βαθμός αυτού, σε εναρμόνιση με τα κριτήρια πρόσληψης τόσο του μονίμου προσωπικού (ΠΔ 19/2007) όσο και με τα δικά μας ως συμβασιούχων πυροσβεστών (ΠΔ 124/2003). Επιπροσθέτως ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος να μείνουν εκτός ρύθμισης μάχιμοι πυροσβέστες με μεγάλη προϋπηρεσία, οι οποίοι, όμως, δεν διαθέτουν ούτε καλό βαθμό απολυτηρίου τίτλου ούτε και επαγγελματική άδεια οδήγησης αυτοκινήτου Γ’ κατηγορίας και άνω (άρθρο 15 παρ. 4).
VI) Πρόσληψη των 100 περίπου συναδέλφων που ανήκουν στην ηλικιακή κατηγορία από 54 έως και 63 ετών, η πολυετής εμπειρία των οποίων μπορεί να ωφελήσει σε μεγάλο βαθμό το Πυροσβεστικό Σώμα, των συναδέλφων που προσλήφθησαν το έτος 2009 καθώς και όσων διαθέτουν απολυτήριο τίτλο δημοτικού μετά το έτος 1980, δεδομένου ότι άπαντες φοιτούν σε σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Ο αριθμός των συναδέλφων και των τριών αυτών κατηγοριών δεν ξεπερνά τους 700, οπότε στην περίπτωση αυτή η μέγιστη δυνατή απορρόφηση που μπορεί να επιτευχθεί από τους κόλπους μας ανέρχεται στον αριθμό των 4.100 θα εκ του συνόλου των 5.400 (άρθρο 15 παρ. 3).
Σας ευχαριστούμε για την προσπάθεια που καταβάλλετε να δώσετε μια λύση στο πολυετές εργασιακό μας πρόβλημα και ευελπιστούμε να αφουγκραστείτε την αγωνία μας αλλά και τον αγώνα που τόσα χρόνια δίνουμε για την προστασία της Χώρας μας και των συμπολιτών αντιμετωπίζοντας θετικά τις παρατηρήσεις και τα αιτήματά μας.
Με τιμή,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ομοσπονδίας